Pamiętajmy o parkingach - wywiad z prezesem APCOA, Maciejem Zawadzkim

/aktualnosci/ostatnie-aktualnosci/artykul/pamietajmy-o-parkingach-wywiad-z-prezesem-apcoa-maciejem-zawadzkim/

"Kwestia parkingu to jeden z najważniejszych, choć często niedocenianych przez inwestorów, aspektów budowy nowego obiektu handlowego lub biurowego. - Zaangażowanie profesjonalnego operatora parkingów już na etapie projektowania, pozwala często uniknąć błędów przy projektowaniu, skorzystać ze sprawdzonej organizacji parkingu, zoptymalizować ilość sprzętu parkingowego, jaki należy zakupić oraz formułę funkcjonowania parkingu - tak z punktu widzenia jego użytkowników, jak i przychodów, które parking generuje - mówi w rozmowie z Propertynews.pl prezes APCOA, Maciej Zawadzki.

-Czy kwestia doboru operatora parkingu oraz zastosowanych systemów ma wpływ na proces komercjalizacji obiektu handlowego lub biurowego?

-Aspekt wyboru operatora parkingu - niezależnie czy będzie to obiekt handlowo-usługowy, czy też biurowy - jest zdecydowanie istotnym elementem komercjalizacji obiektów, aczkolwiek w naszym kraju nie do końca jeszcze uświadomionym po stronie deweloperów, inwestorów, właścicieli nieruchomości, agencji doradczych czy innych podmiotów. Zaangażowanie profesjonalnego operatora parkingów zdecydowanie wcześniej, tj. już na etapie projektowania, pozwala często uniknąć błędów przy projektowaniu, skorzystać ze sprawdzonej organizacji parkingu, zoptymalizować ilość sprzętu parkingowego, jaki należy zakupić oraz formułę funkcjonowania parkingu - tak z punktu widzenia jego użytkowników, jak i przychodów, które parking generuje.

APCOA zarządza w Europie ok 7.500 parkingami w 12 krajach, w tym przy około 300 galeriach handlowych, będąc największym europejskim operatorem parkingów. Zdobyty w ten sposób unikalny know-how - i tu wracam do kwestii komercjalizacji obiektu, o którą Pan pytał - pozwala nam także korzystnie wpływać na proces komercjalizacji obiektów. Uważam, że wiarygodność operatora parkingowego oraz jakość oferowanej przez niego usługi zarządzania parkingiem są tutaj kluczowe. A rynek operatorów parkingowych w Polsce nie daje dużego wyboru. Trudno oczekiwać rzetelnego doświadczenia i know-how oraz długoterminowej stabilizacji biznesowej od firmy zarządzającej dziesięcioma czy piętnastoma parkingami.

-Jak duży wpływ, Państwa zdaniem, ma zastosowanie nowoczesnych systemów na komfort klientów korzystających z centrów handlowych?

-Komfort i zadowolenie klientów centrów handlowych, którzy wybierają się do nich samochodem, jest kluczem do sukcesu. Zdajemy sobie sprawę, jak wymagający stają się klienci korzystający z infrastruktury parkingowej oraz, jak ważnym dla ich pozyskania i późniejszego utrzymania jest zaoferowanie produktu parkingowego, i usługi na odpowiednio wysokim poziomie. Przecież parking jest pierwszym i ostatnim miejscem jakie widzi klient odwiedzający centrum handlowe, musi więc siłą rzeczy pozostawić po sobie dobre wrażenie. Oczywiście wymaga to zastosowania nowoczesnych systemów, technologii i rozwiązań, ale uzupełnionych także efektywnym zarządzaniem. A same systemy parkingowe w dzisiejszych czasach muszą być maksymalnie proste w obsłudze i korzystaniu z nich oraz bezawaryjne. Jak często pokazuje jednak rzeczywistość, dla wielu producentów sprzętu parkingowego cel ten wcale nie jest łatwy do osiągnięcia.

-Jakiego rodzaju nowe technologie stosowane są najczęściej na parkingach?

-Spośród rozwiązań ułatwiających korzystanie z parkingu można by wymienić systemy sczytujące numery rejestracyjne pojazdu, dzięki czemu po rozpoznaniu danego auta system parkingowy automatycznie otwiera szlabany. W dużych obiektach parkingowych instaluje się systemy naprowadzania na wolne miejsce parkingowe, które zapamiętują numer rejestracyjny i miejsce zaparkowania danego pojazdu. W specjalnym terminalu zainstalowanym przy wejściu na parking kierowca po wpisaniu numeru rejestracyjnego może sprawdzić miejsce zaparkowania swojego auta. Przyszłością są z kolei płatności przy wykorzystaniu telefonu komórkowego oparte na technologii NFC. Pozwoli to na bardzo szybkie i sprawne przeprowadzanie transakcji oraz uproszczenie infrastruktury parkingowej poprzez eliminację większości tradycyjnych kas automatycznych na parkingu.

Oprócz technologii istnieje wiele dodatkowych usług związanych z parkowaniem. APCOA ma na przykład w swojej ofercie tzw. valet parking. Rozwiązanie to polega na tym, iż kierowca podjeżdża pod wejście do danego obiektu typu biurowiec, centrum handlowe czy też terminal lotniska, gdzie jego pojazd odbierany jest przez obsługę parkingu i parkowany na specjalnych, strzeżonych miejscach parkingowych. O wcześniej ustalonej godzinie pojazd jest zaś podstawiany w to lub inne miejsce i przekazywany właścicielowi. Z kolei, moim zdaniem, technologia w pełni automatycznych systemów oddawania i odbierania samochodów (tzw. parkingi automatyczne), na obecnym etapie rozwoju rynku parkingowego w Polsce nie pojawi się w najbliższych latach, co nie znaczy, że taki model kiedyś nie zacznie funkcjonować, ale z pewnością nie na dużą skalę z powodu bardzo wysokiej ceny takiego rozwiązania przy relatywnie niskich opłatach parkingowych w naszym kraju. Ponadto, kierujący pojazdami w naszej części Europy - myślę tutaj o takich krajach jak Polska czy Niemcy - są przyzwyczajeni, a nawet silnie związani z możliwością samodzielnego wjazdu i wyjazdu z parkingu. Można więc powiedzieć, że "tradycyjne" rampy wjazdowe i wyjazdowe to rozwiązania najprostsze, najbardziej intuicyjne, a tym samym najbardziej pożądane przez parkujących.

-Jakie są różnice pomiędzy rozwiązaniami stosowanymi w Polsce i w innych krajach europejskich?

-To, co odróżnia nas od choćby Stanów Zjednoczonych czy też Europy Zachodniej - ale nie zapominajmy też o innych wysoko rozwiniętych gospodarczo regionach świata np. Azji wschodniej - to przede wszystkim cena. Mam tu na myśli cenę, którą użytkownicy parkingów są gotowi zapłacić za parkowanie. Różnica pomiędzy Polską a krajami Europy Zachodniej jest kilkukrotna, mimo że sama technologia stosowana na parkingach w Polsce często nie odbiega od "poziomu światowego". APCOA wyposaża swoje parkingi w najnowocześniejszy sprzęt renomowanych międzynarodowych producentów we wszystkich krajach, w których prowadzi działalność, w tym także w Polsce. Dobór samego sprzętu parkingowego, tzn. jego konfiguracja, też zależy od charakteru obiektu, w którym ma być zainstalowany, a tu bezwzględnie potrzebne jest doświadczenie. Są elementy, których nie ma sensu instalować tylko dlatego, że są "modne". Szukamy rozwiązań najbardziej efektywnych ale zarazem optymalnych kosztowo, indywidualnie dopasowanych do każdej lokalizacji, przy zachowaniu odpowiednio wysokiego standardu usługi zarządzania parkingiem.

-Jakie są podstawowe trudności związane z koniecznością wdrażania nowoczesnych rozwiązań do już istniejących centrów handlowych?

-Jedną z unikalnych kompetencji APCOA jest modernizacja i optymalizacja funkcjonowania parkingów oraz dopasowanie odpowiednich rozwiązań, także w zakresie doboru nowoczesnych systemów parkingowych. Nasze doświadczenie pokazuje, że największym problemem jest szerokość miejsca parkingowego. Pojazdy przez ostatnie piętnaście lat zwiększyły swoją szerokość o około 15 cm. Powoduje to, iż parkingi w centrach handlowych wcześniejszych generacji stają się ciasne i przez to mało przyjazne dla parkujących. Również system parkingowy, infrastruktura, nawierzchnia, oświetlenie, czy też drogi komunikacyjne często wymagają wymiany lub wielu kosztownych remontów, aby mogły zostać uznane za odpowiadające nowym standardom.

-Jakie projekty obecnie Państwo realizują?

-Ze względu na pozycję rynkową w Europie i Polsce oraz doświadczenie APCOA zdobyte przez ponad 60 lat działalności, wielu inwestorów realizujących większej skali inwestycje już na etapie projektowania lub realizacji powierza nam optymalizację parkingu oraz zwraca się o poradę w zakresie doboru i konfiguracji sprzętu parkingowego. W wielu przypadkach współpraca jest kontynuowana i APCOA podejmuje się zarządzania obiektem, a w niektórych przypadkach inwestor, wykorzystując koncepcje optymalizacji parkingu przygotowane przez nasz zespół, dalej samodzielnie prowadzi projekt.

Co do dalszych planów firmy w Polsce to zamierzamy utrzymać pozycję numeru 1 w branży parkingowej - tak w Polsce jak i w Europie. Prowadzimy rzecz jasna rozmowy o przeróżnych przedsięwzięciach, także tych bardzo dużych i medialnych, w których APCOA mogłaby zostać operatorem parkingowym, ale nie mogę na obecnym etapie rozmów nic więcej powiedzieć. Interesują nas projekty od zupełnie małych, aż po duże złożone projekty infrastrukturalne, w których element parkingu jest nieodzowny. Naszymi klientami jest zaś i sektor prywatny - centra i galerie handlowe, biura, hotele, centra rozrywkowe czy konferencyjno-wystawiennicze, prywatni właściciele atrakcyjnie zlokalizowanych nieruchomości - ale także, i to w niemałej mierze, sektor publiczny - szpitale, dworce kolejowe, porty lotnicze, urzędy, parkingi miejskie. 
Jeśli chodzi o najważniejsze wydarzenia ostatnich tygodni, to APCOA rozpoczęła zarządzanie nowoczesnymi parkingami w obiektach Nowy Plac Unii w Warszawie oraz w Galerii Katowickiej.

 Dziękuję za rozmowę"

 

Kwestia parkingu to jeden z najważniejszych, choć często niedocenianych przez inwestorów, aspektów budowy nowego obiektu handlowego lub biurowego. - Zaangażowanie profesjonalnego operatora parkingów już na etapie projektowania, pozwala często uniknąć błędów przy projektowaniu, skorzystać ze sprawdzonej organizacji parkingu, zoptymalizować ilość sprzętu parkingowego, jaki należy zakupić oraz formułę funkcjonowania parkingu - tak z punktu widzenia jego użytkowników, jak i przychodów, które parking generuje - mówi w rozmowie z Propertynews.pl prezes APCOA, Maciej Zawadzki.

-Czy kwestia doboru operatora parkingu oraz zastosowanych systemów ma wpływ na proces komercjalizacji obiektu handlowego lub biurowego?

-Aspekt wyboru operatora parkingu - niezależnie czy będzie to obiekt handlowo-usługowy, czy też biurowy - jest zdecydowanie istotnym elementem komercjalizacji obiektów, aczkolwiek w naszym kraju nie do końca jeszcze uświadomionym po stronie deweloperów, inwestorów, właścicieli nieruchomości, agencji doradczych czy innych podmiotów. Zaangażowanie profesjonalnego operatora parkingów zdecydowanie wcześniej, tj. już na etapie projektowania, pozwala często uniknąć błędów przy projektowaniu, skorzystać ze sprawdzonej organizacji parkingu, zoptymalizować ilość sprzętu parkingowego, jaki należy zakupić oraz formułę funkcjonowania parkingu - tak z punktu widzenia jego użytkowników, jak i przychodów, które parking generuje. APCOA zarządza w Europie ok 7.500 parkingami w 12 krajach, w tym przy około 300 galeriach handlowych, będąc największym europejskim operatorem parkingów. Zdobyty w ten sposób unikalny know-how - i tu wracam do kwestii komercjalizacji obiektu, o którą Pan pytał - pozwala nam także korzystnie wpływać na proces komercjalizacji obiektów. Uważam, że wiarygodność operatora parkingowego oraz jakość oferowanej przez niego usługi zarządzania parkingiem są tutaj kluczowe. A rynek operatorów parkingowych w Polsce nie daje dużego wyboru. Trudno oczekiwać rzetelnego doświadczenia i know-how oraz długoterminowej stabilizacji biznesowej od firmy zarządzającej dziesięcioma czy piętnastoma parkingami.

-Jak duży wpływ, Państwa zdaniem, ma zastosowanie nowoczesnych systemów na komfort klientów korzystających z centrów handlowych?

-Komfort i zadowolenie klientów centrów handlowych, którzy wybierają się do nich samochodem, jest kluczem do sukcesu. Zdajemy sobie sprawę, jak wymagający stają się klienci korzystający z infrastruktury parkingowej oraz, jak ważnym dla ich pozyskania i późniejszego utrzymania jest zaoferowanie produktu parkingowego, i usługi na odpowiednio wysokim poziomie. Przecież parking jest pierwszym i ostatnim miejscem jakie widzi klient odwiedzający centrum handlowe, musi więc siłą rzeczy pozostawić po sobie dobre wrażenie. Oczywiście wymaga to zastosowania nowoczesnych systemów, technologii i rozwiązań, ale uzupełnionych także efektywnym zarządzaniem. A same systemy parkingowe w dzisiejszych czasach muszą być maksymalnie proste w obsłudze i korzystaniu z nich oraz bezawaryjne. Jak często pokazuje jednak rzeczywistość, dla wielu producentów sprzętu parkingowego cel ten wcale nie jest łatwy do osiągnięcia.

-Jakiego rodzaju nowe technologie stosowane są najczęściej na parkingach?

-Spośród rozwiązań ułatwiających korzystanie z parkingu można by wymienić systemy sczytujące numery rejestracyjne pojazdu, dzięki czemu po rozpoznaniu danego auta system parkingowy automatycznie otwiera szlabany. W dużych obiektach parkingowych instaluje się systemy naprowadzania na wolne miejsce parkingowe, które zapamiętują numer rejestracyjny i miejsce zaparkowania danego pojazdu. W specjalnym terminalu zainstalowanym przy wejściu na parking kierowca po wpisaniu numeru rejestracyjnego może sprawdzić miejsce zaparkowania swojego auta. Przyszłością są z kolei płatności przy wykorzystaniu telefonu komórkowego oparte na technologii NFC. Pozwoli to na bardzo szybkie i sprawne przeprowadzanie transakcji oraz uproszczenie infrastruktury parkingowej poprzez eliminację większości tradycyjnych kas automatycznych na parkingu. Oprócz technologii istnieje wiele dodatkowych usług związanych z parkowaniem. APCOA ma na przykład w swojej ofercie tzw. valet parking. Rozwiązanie to polega na tym, iż kierowca podjeżdża pod wejście do danego obiektu typu biurowiec, centrum handlowe czy też terminal lotniska, gdzie jego pojazd odbierany jest przez obsługę parkingu i parkowany na specjalnych, strzeżonych miejscach parkingowych. O wcześniej ustalonej godzinie pojazd jest zaś podstawiany w to lub inne miejsce i przekazywany właścicielowi. Z kolei, moim zdaniem, technologia w pełni automatycznych systemów oddawania i odbierania samochodów (tzw. parkingi automatyczne), na obecnym etapie rozwoju rynku parkingowego w Polsce nie pojawi się w najbliższych latach, co nie znaczy, że taki model kiedyś nie zacznie funkcjonować, ale z pewnością nie na dużą skalę z powodu bardzo wysokiej ceny takiego rozwiązania przy relatywnie niskich opłatach parkingowych w naszym kraju. Ponadto, kierujący pojazdami w naszej części Europy - myślę tutaj o takich krajach jak Polska czy Niemcy - są przyzwyczajeni, a nawet silnie związani z możliwością samodzielnego wjazdu i wyjazdu z parkingu. Można więc powiedzieć, że "tradycyjne" rampy wjazdowe i wyjazdowe to rozwiązania najprostsze, najbardziej intuicyjne, a tym samym najbardziej pożądane przez parkujących.

-Jakie są różnice pomiędzy rozwiązaniami stosowanymi w Polsce i w innych krajach europejskich?

-To, co odróżnia nas od choćby Stanów Zjednoczonych czy też Europy Zachodniej - ale nie zapominajmy też o innych wysoko rozwiniętych gospodarczo regionach świata np. Azji wschodniej - to przede wszystkim cena. Mam tu na myśli cenę, którą użytkownicy parkingów są gotowi zapłacić za parkowanie. Różnica pomiędzy Polską a krajami Europy Zachodniej jest kilkukrotna, mimo że sama technologia stosowana na parkingach w Polsce często nie odbiega od "poziomu światowego". APCOA wyposaża swoje parkingi w najnowocześniejszy sprzęt renomowanych międzynarodowych producentów we wszystkich krajach, w których prowadzi działalność, w tym także w Polsce. Dobór samego sprzętu parkingowego, tzn. jego konfiguracja, też zależy od charakteru obiektu, w którym ma być zainstalowany, a tu bezwzględnie potrzebne jest doświadczenie. Są elementy, których nie ma sensu instalować tylko dlatego, że są "modne". Szukamy rozwiązań najbardziej efektywnych ale zarazem optymalnych kosztowo, indywidualnie dopasowanych do każdej lokalizacji, przy zachowaniu odpowiednio wysokiego standardu usługi zarządzania parkingiem.

-Jakie są podstawowe trudności związane z koniecznością wdrażania nowoczesnych rozwiązań do już istniejących centrów handlowych?

-Jedną z unikalnych kompetencji APCOA jest modernizacja i optymalizacja funkcjonowania parkingów oraz dopasowanie odpowiednich rozwiązań, także w zakresie doboru nowoczesnych systemów parkingowych. Nasze doświadczenie pokazuje, że największym problemem jest szerokość miejsca parkingowego. Pojazdy przez ostatnie piętnaście lat zwiększyły swoją szerokość o około 15 cm. Powoduje to, iż parkingi w centrach handlowych wcześniejszych generacji stają się ciasne i przez to mało przyjazne dla parkujących. Również system parkingowy, infrastruktura, nawierzchnia, oświetlenie, czy też drogi komunikacyjne często wymagają wymiany lub wielu kosztownych remontów, aby mogły zostać uznane za odpowiadające nowym standardom.

-Jakie projekty obecnie Państwo realizują?

-Ze względu na pozycję rynkową w Europie i Polsce oraz doświadczenie APCOA zdobyte przez ponad 60 lat działalności, wielu inwestorów realizujących większej skali inwestycje już na etapie projektowania lub realizacji powierza nam optymalizację parkingu oraz zwraca się o poradę w zakresie doboru i konfiguracji sprzętu parkingowego. W wielu przypadkach współpraca jest kontynuowana i APCOA podejmuje się zarządzania obiektem, a w niektórych przypadkach inwestor, wykorzystując koncepcje optymalizacji parkingu przygotowane przez nasz zespół, dalej samodzielnie prowadzi projekt. Co do dalszych planów firmy w Polsce to zamierzamy utrzymać pozycję numeru 1 w branży parkingowej - tak w Polsce jak i w Europie. Prowadzimy rzecz jasna rozmowy o przeróżnych przedsięwzięciach, także tych bardzo dużych i medialnych, w których APCOA mogłaby zostać operatorem parkingowym, ale nie mogę na obecnym etapie rozmów nic więcej powiedzieć. Interesują nas projekty od zupełnie małych, aż po duże złożone projekty infrastrukturalne, w których element parkingu jest nieodzowny. Naszymi klientami jest zaś i sektor prywatny - centra i galerie handlowe, biura, hotele, centra rozrywkowe czy konferencyjno-wystawiennicze, prywatni właściciele atrakcyjnie zlokalizowanych nieruchomości - ale także, i to w niemałej mierze, sektor publiczny - szpitale, dworce kolejowe, porty lotnicze, urzędy, parkingi miejskie. 
Jeśli chodzi o najważniejsze wydarzenia ostatnich tygodni, to APCOA rozpoczęła zarządzanie nowoczesnymi parkingami w obiektach Nowy Plac Unii w Warszawie oraz w Galerii Katowickiej.  

Dziękuję za rozmowę

Wróć
 
 

Wszystkie nasze parkingi pozostają otwarte dla naszych klientów! Dostęp zbliżeniowy i automatyczne płatności elektroniczne są zapewniane w większości naszych lokalizacji za pośrednictwem naszej bezpłatnej aplikacji APCOA FLOW - nie trzeba wyciągać biletu ani płacić gotówką w automacie płatniczym.